Online aankopen weer gestegen
Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2016 voor bijna 5 miljard euro aan online aankopen gedaan. Daarvoor waren 40,8 miljoen transacties nodig. Het bedrag is een stijging van 13 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Er werd vooral meer uitgegeven aan de online aankoop van voedsel en voedselgerelateerde producten. Daar werd 57 procent aan besteed dan een jaar eerder. Consumenten gaven 47 procent meer uit aan schoenen en accessoires. Aan speelgoed, huishoudelijke elektronica en telefonie werd 26 procent meer uitgegeven.
Online diensten zitten ook in de lift
Ook het aantal online afgenomen diensten groeit nog steeds. In totaal gaven mensen in het eerste kwartaal 2,55 miljard euro uit aan diensten. Dat is 6 procent meer dan vorig jaar. Het ging dan om reizen, verzekeringen en tickets voor evenementen. In totaal wordt nu bijna driekwart van alle uitgaven aan diensten online gedaan.
Het aantal online aankopen via een mobieltje steeg ook flink. In het eerste kwartaal van 2016 werden er ruim 3,1 miljoen aankopen via de smartphone gedaan, dat is 8 procent van alle online aankopen. Vorig jaar was dit nog 5 procent.