Consumenten laten geld liggen volgens Nibud

Een grote meerderheid van de consumenten laat onbewust honderden euro’s aan besparingen liggen op verzekeringen, energie en telecomdiensten.

Slechts een kwart van de consumenten weet hoe hoog zijn huur of hypotheek is. 31 procent beseft hoeveel per maand aan energie wordt uitgegeven. 51 procent gaf vorig jaar in het rapport ‘Geldzaken in de praktijk’ aan daarin weinig interesse te hebben. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) verwijst naar die ervaringscijfers in een reactie op de campagne ‘Niets doen kost je poen’, de voorlichtingscampagne van ConsuWijzer.

Zorgverzekeraars, energieleveranciers en telecomaanbieders zijn volop aan het stunten met hun tarieven. Vooral bij zorgverzekeraars is het onrustig, nu HEMA zich op die markt heeft begeven en alle ziektekostenverzekeraars hun tarieven hebben verlaagd. Op de adviessite Persoonlijkbudgetadvies.nl van Nibud is na te gaan hoeveel op vaste lasten kan worden beknibbeld. Gabriëlle Bettonville van Nibud: “Je moet elk jaar alle abonnementen en verzekeringen een keer tegen het licht houden. Soms hebben mensen geen auto meer, maar zijn ze wel lid van de ANWB. Of ze hebben een doorlopende reisverzekering, terwijl ze een keer per jaar met vakantie gaan.”

Wil je ook besparen op je zorgverzekering, autoverzekering of andere verzekeringen? Op de website Premievergelijk.nl vind je verschillende manieren om bijvoorbeeld te besparen op je zorgverzekering.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.