Crisis maakt Nederlander financieel bewust

Driekwart van de Nederlanders gelooft niet dat de politiek de financiële toekomst kan verbeteren. Uit onderzoek van een verzekeraar naar het financiële vertrouwen in Nederland blijkt ook dat het wantrouwen tegen de banken en verzekeraars nog altijd groot is.

Bijkomend voordeel van de kredietcrisis is wel is dat Nederlanders zich meer zijn gaan verdiepen in hun financiële toekomst. Het financieel bewustzijn van consumenten is sinds de crisis toegenomen. Consumenten  zetten extra geld opzij, heroriënteren zich op het pakket aan langlopende financiële verzekeringen, en ze hebben, in beperkte mate, extra financiële voorzieningen getroffen voor de langere termijn.

Uit het onderzoek komt naar voren dat het inkomen van de Nederlanders door de financiële crisis achteruit is gegaan. Hun vertrouwen in de financiële toekomst is daarbij gedaald. De helft van de Nederlanders zegt minder geld uit te geven aan dagelijkse boodschappen en luxe goederen. De inkomensdaling komt meer voor onder ouderen dan onder jongeren. Jongeren blijken zich ook minder zorgen te maken.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.