Nieuw meldpunt voor incassoklachten
De Consumentenbond wil inzicht krijgen in de problemen die consumenten ondervinden met incassotrajecten. De organisatie begint daarom een meldpunt voor klachten over incasso’s.
Met het meldpunt wil de Consumentenbond de grootste problemen in kaart brengen en zo nodig het bedrijfsleven, de incassobranche en de politiek hierop aanspreken. De klachten die de Consumentenbond krijgt over incasso, lopen uiteen van intimiderend gedrag van schuldeisers en hoge incassokosten tot volledig geautomatiseerde incassotrajecten waarbij persoonlijk contact onmogelijk is.
Hoge incassokosten, ook bij kleine vorderingen
De Consumentenbond heeft ook kritiek op de incassoregels. Als consumenten niet op tijd betalen, krijgen ze een kosteloze betalingsherinnering en veertien dagen de tijd om alsnog te betalen. Verloopt die termijn, dan mag een bedrijf of incassobureau direct minimaal 40 euro aan incassokosten in rekening brengen, ook bij zeer kleine vorderingen. Wanneer de vordering wordt overgedragen aan een deurwaarder, lopen de bedragen verder op. De consumentenorganisatie vindt dat de incassokosten bij relatief kleine vorderingen niet in verhouding staan tot de schuld.