Veelgestelde vragen van DSB klanten

Het debacle bij DSB bank leidt tot veel onduidelijkheid bij haar klanten. Hieronder vind je een antwoord op  veel voorkomende vragen.

Kan ik nog bij mijn spaarrekening?
Nee, alle tegoeden zijn bevroren.

Kan ik nog bij het geld op mijn betaalrekening?
U kunt geen geld meer overmaken, maar tot woensdagavond 24:00 uur kunt u met uw betaalpas geld opnemen bij pinautomaten van andere banken. U kunt maximaal 250 euro per dag opnemen. Let op: u kunt met uw pinpas niet pinnen in winkels.

Ben ik mijn geld kwijt?
Als u spaargeld heeft bij DSB, dan krijgt u uw tegoed tot 100.000 euro per rekeninghouder terug. Wanneer u uw geld terugkrijgt is nog niet bekend. De Nederlandsche Bank maakt zo snel mogelijk bekend hoe rekeninghouders aanspraak kunnen maken op het garantiestelsel. U krijgt vervolgens vijf maanden de tijd om uw claim in te dienen. Daarna kan het nog drie maanden duren voordat u uw geld krijgt. Als u een zogenaamde ‘achtergestelde deposito’ heeft, dan bent u uw geld kwijt.

Moet ik een nieuwe bankrekening openen?
Het is verstandig zo snel mogelijk een nieuwe bankrekening te openen. Andere banken in Nederland hebben toegezegd dat DSB-klanten versneld een nieuwe rekening kunnen openen. Het nieuwe rekeningnummer moet dan zo spoedig mogelijk aan derden worden doorgegeven, zodat bijvoorbeeld salarisbetalingen straks op de nieuwe rekening binnenkomen. Een nieuw rekeningnummer is ook van belang voor toeslagen die u van de Belastingdienst ontvangt.

Wat gebeurt er met mijn lening of hypotheek?
De schuld blijft bestaan. Mocht er behalve een krediet of hypotheek ook nog spaargeld bij de DSB Bank lopen, kan het zijn dat er een verrekening plaatsvindt. Dan wordt de schuld verminderd met het spaargeld. Als er dan een positief saldo overblijft, kan de rekeninghouder alleen dat deel claimen bij het depositogarantiestelsel. Of verrekening plaatsvindt, dient de DNB per geval te bekijken.

Wat gebeurt er met mijn verzekering?
Alle verzekeringen bij DSB lopen gewoon door, inclusief daaraan verbonden rechten en verplichtingen. Dit betekent dat u eventuele schadeclaims bij DSB kunt indienen en dat vergoedingen plaatsvinden conform de polisvoorwaarden. Voor vragen over verzekeringen bij DSB kunt u terecht op de website van De Nederlandsche Bank. Ook heeft De Nederlandsche Bank een gratis telefoonnummer voor consumentenvragen met betrekking tot DSB: 0800-0201068 (van 08.00 tot 19.00 uur).

Wat gebeurt er met mijn belastingen en toeslagen?
Sinds maandag 12 oktober 2009 stort de Belastingdienst geen bedragen meer op rekeningnummers van de DSB Bank. Dat geldt ook voor betalingen door de Belastingdienst zoals toeslagen en teruggaaf inkomstenbelasting. Geef dus zo snel mogelijk uw nieuwe rekeningnummer door aan de Belastingdienst. De betaling wordt dan zo snel mogelijk in orde gemaakt.

Reacties
  1. Char
  2. haerkens

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *