Consument leent verstandiger
De verstandig lenen campagne van de AFM lijkt zijn vruchten af te werpen. Dat blijkt uit onderzoek van kredietbemiddelaar Afab. Het gemiddelde bedrag dat wordt geleend ligt in 2009 maar liefst 4,68 procent lager ligt dan in 2008.
In 2007 was het gemiddelde leenbedrag dat consumenten afsloten 22.039 euro volgens Afab. Dit bedrag steeg in 2008 naar 23.328 euro maar is dit jaar juist flink gedaald. Het gemiddelde afgesloten leenbedrag in 2009 is 22.285 euro. Dit is bijna 5% lager dan in 2008.
Verstandig lenen campagne van AFM heeft effect
Sinds 1 april 2009 moet in alle reclame-uitingen over krediet de waarschuwing: ‘Let op! Geld lenen kost geld.’ worden vermeld. Dit is een van de maatregelen die zijn genomen om het toenemende probleem van schulden tegen te gaan en consumenten bewuster te maken van de kosten en risico’s van leningen. Door de financiële crisis lenen consumenten nu bewuster.
Volgens Maasbert Schouten, bestuurder van Afab, sluit het bedrijf zich volledig aan bij de verstandig lenen filosofie van de AFM en adviseert het consumenten om nooit meer geld te lenen dan hun persoonlijke situatie toestaat.
Naast de keuze voor een lager gemiddeld kredietbedrag is er nog een trend zichtbaar die aantoont dat consumenten verstandiger lenen. Uit onderzoek blijkt dat mensen steeds vaker kiezen voor een persoonlijke lening. Bij deze leenvorm worden de looptijd, de hoogte van de rente en de totale kosten vooraf besproken. Rente en aflossing worden verwerkt in één stabiele maandtermijn. Op deze manier weet je precies waar je aan toe bent bij een lening.