5 tips voor je autoverzekering

Vorige maand werd tijdens Wereld Consumentendag extra aandacht geschonken aan financiële producten. Vaak is het aanbod hiervan erg verwarrend. Het aanbod is soms te klein en soms veel te ruim. In bijna alle gevallen zijn de financiële producten moeilijk te begrijpen waardoor mensen een hoop geld mislopen.

De Consumentenbond heeft berekend dat consumenten door kritisch naar hun verzekeringen te kijken jaarlijks zo’n €800 kunnen besparen. Hoewel er in de polisvoorwaarden vaak nauwelijks verschil zit is er een flink prijsverschil tussen goedkope en dure verzekeringen.

Een belangrijke kostenbespaarder is de autoverzekering, waar enorm veel verschillen te ontdekken zijn in de voorwaarden. Hieronder hebben een lijst gemaakt van punten waarmee je rekening dient te houden bij het uitzoeken van een autoverzekering die goed bij je past.

  1. Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de aanbieders?
    Als u gaat vergelijken zijn er veel verschillen tussen de aanbieders. De belangrijkste verschillen zitten in de basisinstaptrede, de terugval in schade jaren na een schadeclaim, de nieuwwaarderegeling en afschrijvingsmethode.
  2. Wanneer moet je een nieuwe vergelijking maken?
    Het is verstandig om jaarlijks de vergelijking te maken kijken naar aanleiding van de veranderingen in verschillende bonus-malusregelingen waardoor ieder jaar een andere verzekeraar goedkoper kan zijn of wanneer de dagwaarde van de auto zo laag is geworden dat een verzekering met beperkt casco of alleen WA voldoende is. Daarnaast is het goed om na een schadeclaim of bij het kopen van een andere auto goed te kijken of je huidige verzekering nog voldoet.
  3. Gezinsauto
    Wanneer je een auto binnen het gezin veel deelt is het verstandig een all-risk dekking te overwegen. Hiermee is de schade aan je eigen auto ook gedekt, ongeacht de schuldvraag.
  4. Niche verzekeringen
    Het is goed om te kijken of er autoverzekeringen die specifiek op jou van toepassing zijn. Er komen steeds meer maatschappijen die zich op een bepaalde nichemarkt richten. Zo richt autoverzekeraar onna-onna zich speciaal op vrouwen. Omdat vrouwen statistisch gezien minder ongelukken maken is deze behoorlijk voordelig.
  5. Geschillenregeling
     Het kan voorkomen dat je het niet eens bent met de schade vaststelling door de expert van de verzekeraar. In zulke gevallen kennen sommige verzekeraars een geschillenregeling. Hierbij wordt een tegenexpert in de arm genomen die een onafhankelijk advies geeft. Niet alle autoverzekeraars bieden dit aan. Kijk daarom goed in de casco-voorwaarden hoe het met de geschillenregeling van de verzekeraar is gesteld.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *