Consument positiever over zorgverzekeraar

ZorgverzekeringenKlanten zijn dit jaar in het algemeen iets positiever over de dienstverlening door zorgverzekeraars dan in 2010. De waardering als rapportcijfer uitgedrukt steeg van 7,62 naar 7,74.

Dit blijkt uit het jaarlijks klanttevredenheidsonderzoek (KTO) onder ziektekostenverzekeraars van het Verbond van verzekeraars. Uit het onderzoek blijkt dat 87 procent van de verzekerden de brieven van hun zorgverzekeraar begrijpelijk vindt. Overigens zegt slechts 77 procent deze brieven zorgvuldig te lezen.

Ook over het telefonische contact zijn consumenten positief: 83 procent stelt snel iemand aan de lijn te krijgen, 80 procent voelt zich gewaardeerd als klant. De noodzaak om een vast contactpersoon te hebben is voor de klanten niet erg hoog: 28 procent zou graag weer door dezelfde persoon geholpen willen worden.

De bezuinigingen op het basispakket hadden in 2011 weinig effect op het oordeel van verzekerden over de afhandeling van declaraties. De uitkomst van een declaratie vond 75 procent van de consumenten bevredigend. Wel vinden velen de kosten van een zorgverzekering erg hoog. Achtenzestig procent was tevreden over de hoogte van de uitkering. Wel geeft slechts 56 procent aan goed op de hoogte te zijn gehouden door de verzekeraar over de afhandeling van een declaratie.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *