Geen automatische verlenging voor verzekeringen
Verzekeraars willen af van de stilzwijgende verlenging van verzekeringen. Voortaan moet er sprake zijn van geïnformeerde verlenging.
Verzekeraars moeten consumenten tijdig informeren over de datum van verlenging van hun polis en over de geldende opzegtermijnen. Zo hebben consumenten gelegenheid om af te wegen of ze de verzekering willen voortzetten. Ze zitten dan niet langer dan gewenst aan een verzekering vast. De verzekeraars willen niet dat verzekeringscontracten automatisch aflopen omdat dan het gevaar bestaat dat mensen buiten hun wil om onverzekerd raken.
Bovendien wil het Verbond van Verzekeraars dat éénjaarscontracten voor alle particuliere schadeverzekeringen het uitgangspunt worden. Bij de meeste polissen, zoals zorgverzekeringen en autoverzekeringen, is dit al het geval. Het blijft mogelijk om meerjarige contracten af te sluiten, maar alleen na expliciete instemming van de consument die daar ook apart voor tekent.
Het Verbond wil over geïnformeerde in plaats van stilzwijgende verlenging bindende afspraken maken met alle bij het Verbond aangesloten verzekeraars. Dat zou onder meer betekenen dat het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) verzekeraars kan aanspreken wanneer zij de afspraken niet nakomen. Het Verbond verwacht een en ander medio 2009 geregeld te hebben.