Klant schuld van reorganisatie bij Achmea

Klanten regelen steeds meer online waardoor Achmea genoodzaakt is te reorganiseren. Meer dan vierduizend arbeidsplaatsen zullen geschrapt worden bij de verzekeraar.

Achmea gaat flink reorganiseren en een belangrijke oorzaak daarvan is  dat klanten steeds vaker de voorkeur geven aan het online afsluiten van verzekeringen en het online regelen van alle zaken. Door deze verregaande digitalisering is Achmea genoodzaakt om banen te schrappen, waarbij persoonlijk klantcontact centraal staat.

Willem van Duin, bestuursvoorzitter van Achmea, heeft laten weten dat de klanten meer zaken online willen regelen, waaronder de verzekeringen. Naast dat er banen worden geschrapt, waarbij klantcontact centraal staat, worden er ook banen geschrapt in de ondersteunende diensten en staffuncties.

In totaal worden er meer dan vierduizend functies opgeheven doordat klanten steeds vaker verzekeringen via het internet afsluiten. Er zijn ook nog andere oorzaken, want klanten sluiten minder verzekeringen af door kritischer te zijn en door te kijken naar andere verzekeraars die goedkoper zijn.

Een voorbeeld met betrekking tot zorgverzekeringen laat zien, dat klanten het liefst een lage premie willen, minder vaak kiezen voor een aanvullend pakket en voor een hoger eigen risico kiezen. Dat houdt in dat Achmea op het gebied van de zorgverzekering al minder inkomsten uit premies ontvangt en bovendien stapt een deel van de klanten ook nog over naar andere zorgverzekeraars waar een goedkopere polis kan worden afgesloten. De kosten van administratie blijven echter wel hoog en daarom is nu besloten om drastische maatregelen te nemen om op die manier de marktleiderpositie te kunnen behouden.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *