Minder vertrouwen in verzekeraars
Het vertrouwen van de consumenten in verzekeraars is aan het begin van 2012 gedaald ten opzichte van de kwartalen daarvoor. Volgens de verzekeraars zelf ligt dat met name aan de negatieve berichtgeving.
Het Verbond van Verzekeraars, de belangenvereniging van de verzekeringsmaatschappijen, zag de vertrouwensindex dalen van -32 naar -35. ‘De veranderingen in het vertrouwen in verzekeraars worden veelal bepaald door de berichten in de media’, aldus het Verbond. ‘Op momenten dat de negatieve media-aandacht voor verzekeraars intensiveert, daalt het vertrouwen van de consumenten.’
Als er veel berichten in de media zijn over de afwikkeling van de woekerpolisaffaire, daalt het vertrouwen, hoewel verzekeraars ook in het nieuws waren met onderwerpen als de vuurwerkschade rondom oud en nieuw en de mobielschademelden app. ‘Maar juist die negatieve berichtgeving heeft de overhand gehad en dat zien we terug in de daling van de vertrouwensindex.’